Ofte stilte spørsmål

  • Når fastlegen ikke er tilgjengelig og hjelpen ikke kan vente – ring legevaktnummer 116117.

    Ring 113 når det er akutt og står om liv.

  • Solsiden legesenter tilbyr tjenester via helsenorge.no. Du kan logge på Helsenorge med BankID eller BankID på mobil. Via helsenorge.no kan du bestille time, fornye resept, starte e-konsultasjon og kontakte legekontoret.

    Trygt, og du sparer tid

    Du kan ta kontakt med fastlegen uten å være redd for dine helseopplysninger. De fire tjenestene med fastlegen er utviklet etter strenge krav til sikkerhet og personvern. Dette gjør at du trygt kan utveksle informasjon om dine sykdommer med legen.

    Å bruke fastlegetjenestene via helsenorge.no har flere fordeler:

    • Du kan slippe telefonkøer og venteværelser.

    • Du kan ta kontakt når det passer deg, 24 timer i døgnet. Svaret kommer senest innen fem arbeidsdager.

    • Når du bestiller time kan du se fastlegens ledige timer og bestille den timen som passer best for deg.

  • Du vil enkelt kunne få en time som passer, og bestillingen skal kunne gjøres når det passer deg. I tillegg skal du kunne se dine bestilte timer og avbestille disse.

    To løsninger for timebestilling er tilgjengelig via innloggede sider på helsenorge.no:

    • Timebestilling – dette gir mulighet til å se timer fastlegekontoret har gjort tilgjengelig, og bestille time direkte.

    • Forespørsel – du kan også sende en melding til fastlegen og be om en time som passer. Henvendelsen håndteres manuelt hos fastlegekontoret, og du får bekreftelse når timen faktisk er bestilt.

    Det er ditt fastlegekontor som avgjør hvilke av alternativene som tilbys der.​

  • Du kan sende en melding til fastlegen din og be om å få fornyet resept på dine faste legemidler og medisinsk utstyr. Vanedannende medisiner krever legetime.

    Mine resepter, en annen tjeneste på helsenorge.no, gir god oversikt over hvilke resepter du har og om det er mer igjen på din resept.​

  • En e-konsultasjon er gjennomføringen av en legetime gjennom digitale kanaler. Det vil være en situasjon hvor du får helsehjelp, og som kan erstatte og/eller supplere en fysisk legetime. Du betaler vanlig egenandel og fakturagebyr for denne tjenesten.

    E-konsultasjoner kan kun benyttes ved etablert sykdom/lidelse hos deg som pasient, og hvor det ikke krever fysisk oppmøte.

    Tjenesten skal ikke brukes til øyeblikkelig hjelp og akuttsituasjoner. Kan ikke brukes til spørsmål om sykemelding.

  • Tjenesten «kontakt legekontoret» gir deg en trygg kommunikasjonskanal med legekontoret. Denne tjenesten kan brukes til administrative spørsmål til sekretær. Du kan ikke få helsehjelp via denne tjenesten.

  • E-resept betyr elektronisk resept. Når legen skriver ut en resept til deg sendes den til en sentral reseptdatabase. Deretter kan du hente ut varene på apoteket eller hos bandasjister over hele landet.

    Det eneste du trenger å ta med deg ved utlevering er gyldig legitimasjon. Dersom du skal hente ut medisiner for andre, må du også ta med deg fullmakt til å hente ut varer, fra den som eier reseptene. Du må også ta med deg kopi av legitimasjonen til vedkommende.

    E-resept er innført i hele Norge. Du får e-resept i stedet for papirresept uansett hvor du bor i landet.

    Alle apotek og de fleste bandasjister kan ekspedere e-resepten din. De fortsetter samtidig å ekspedere papirresepter som er gyldige.

  • Når du går til legen, får du dekket mesteparten av utgiftene dine til behandlingen. Vanligvis må du betale en egenandel som teller med i opptjeningen til frikort for egenandelstak 1.

    Du må selv betale utgifter som ikke er godkjente egenandeler. Slike utgifter teller ikke med i opptjeningen til frikort egenandelstak 1. Dette kan være for eksempel være førerkortattest, utgifter til bandasjemateriell og utstyr som er nødvendige for din behandling.

    Hovedregel for betaling hos lege

    De fleste må betale en egenandel når de har time hos fastlegen.
    Noen grupper slipper å betale egenandel for undersøkelse og behandling hos fastlegen. Dette gjelder blant annet:

    • barn under 16 år

    • barn og ungdom under 18 år som får psykoterapeutisk behandling

    • personer som har vedtak om yrkesskade fra NAV (inkluderer soldater i førstegangstjeneste)

    • gravide på svangerskapskontroll

    • personer som har allmennfarlige smittsomme sykdommer eller personer man mistenker har en slik sykdom, for eksempel klamydia og gonoré

  • Det er bare godkjente egenandeler som teller med i opptjeningen til frikort for egenandelstak 1. Egenandelstaket for 2025 er 3278 kroner.

    Behandlere og tjenesteytere har ansvar for å rapportere alle godkjente egenandeler til Helfo minst hver 14. dag. Dine egenandeler registreres automatisk på deg.

  • Pasientjournalen din overføres ikke automatisk når du bytter fastlege. Du må selv kontakte ditt tidligere fastlegekontor, og be om at journalen din sendes til din nye fastlege på Solsiden legesenter.

Få mest mulig ut av legetimen din

Akutt syk?

Ring oss så raskt du kan fra kl. 8:30, så prøver vi å gi deg en ø-time samme dag.

Møt opp i god tid

Husk å møte opp i god tid. Du trenger ikke å melde din ankomst i resepsjonen. Sitt ned i ventesonen til du blir oppropt.

Legetimen varer 15 minutt

Det er begrenset hva du rekker å ta opp. Hvis problemet trenger mer tid eller det er flere problemstillinger, vil legen sette opp en oppfølgingstime for dette.

eKontakt og reseptfornying

Du kan starte en e-konsultasjon med legen din, eller be om fornyelse av faste medisiner du bruker. Ikke alle problemstillinger egner seg til eKontakt. Vær oppmerksom på at slike forespørsler kan ta inntil fem virkedager å få svar på, og de besvares som regel på ettermiddagstid. Resepter fornyes vanligvis innen 72 timer. Ved behov for rask hjelp må du ringe legekontoret.

Vanedannende resepter fornyes ikke på forespørsel, men krever legetime. Mine resepter på Helsenorge.no, gir god oversikt over hvilke resepter du har og om det er mer igjen på din resept.​

Blodprøvetaking og prøvesvar

Noen ganger skal du kun ta blodprøver. Dette krever forhåndsavtalt time på lab. Sitt i ventesonen til du blir oppropt. Blodprøver kan tas innenfor disse tidsrommene:

Mandag til torsdag: kl. 8.30–11.00 og 12.45–14.30
Fredag: kl. 8.30–11.30

Du vil alltid bli kontaktet av legen med dine prøvesvar.

Urinprøve

Ved svangerskapskontroll eller mistanke om urinveisinfeksjon skal du alltid levere en urinprøve i forkant av legetimen. Prøven bør helst være fra morgenurinen og midtstråle. Urinprøven bør oppbevares kjølig, dersom det er mer enn 2 timer til analysering. Uringlass kan kjøpes på apoteket. Hjemmesteriliserte beholdere egner seg ikke. Urinprøve kan alternativt tas på legekontoret og leveres via veggluke på toalettet. Husk å skrive navn og personnummer på prøven.

Test for kjønnssykdommer

Ved test for SOI er det viktig at det tas urinprøve fra første stråle av morgenurin. Urinprøven bør oppbevares kjølig dersom det er mer enn 2 timer til analysering.

Førerkortattest

Vennligst fyll ut og ta med egenerklæring ved time for førerkortattest. Husk å ta med gyldig ID. Førerkortattesten sendes elektronisk til Statens vegvesen. Link til egenerklæring finnes her: åpne egenerklæringsskjema

Avbestille time?

For å unngå gebyr for en time du ikke kan møte til, må du gi beskjed til legekontoret enten på telefon eller via Helsenorge. Avbestilling må skje senest 24 timer i forveien, eller innen siste virkedag før timen.

Skriv liste

Tenk gjennom hva du ønsker å ta opp med legen, slik at du får den hjelpen du trenger. Det kan være lurt å skrive ned en huskelapp for å være sikker på at du ikke glemmer noe viktig. Husk å inkludere detaljer som symptomer du har hatt, medisiner du bruker, og eventuelle sykdommer du har hatt tidligere. Dette gir legen viktig informasjon for å kunne gi deg riktig behandling.